Obchodní plán: Jak ho vytvořit a úspěšně používat v praxi

Binární opce Akademie, články Obchodní plán: Jak ho vytvořit a úspěšně používat v praxi


topoption2

Bez obchodního plánu pouze hazardujete na trhu. Naučte se, jak vytvořit správný obchodní plán a výrazně zvyšte svou úspěšnost

    
 
 

Před usilováním o zodpovědné obchodování je rozumné mít plán. Pokud to totiž s obchodováním myslíte vážně, tak se bez něj neobejdete a to hned z několika zásadních důvodů. Jeden hlavní z nich je, že obchodní plán po vás vyžaduje, abyste se neustále učili o trhu a neustále se zlepšovali. Obchodní plán vám také výrazně pomůže dostat emoce pod kontrolu, protože víte, co přesně máte dělat, jak to udělat a kdy to udělat.

Plán vám také poskytne objektivní zpětnou vazbu na to, zdali váš styl obchodování funguje, nebo ne. V případě, že ho nemáte, tak je velmi obtížné určit, jaký signál k uzavření obchodu fungoval a který ne, to si prostě po několika obchodech nelze zapamatovat. Pokud obchodujete bez obchodního plánu, tak jste se možná už někdy sami sebe ptali „Proč jsem tenhle obchod vůbec založil?“. S obchodním plánem vždy víte přesný podnět, který vás k otevření pozice přesvědčil.

Bez obchodního plánu budete většinu času vytvářet obchody především na základě vašich pocitů a intuicí (jednoduše, jak tedka moc věříte, že cena aktiva půjde nahoru, anebo dolů). Za takovým obchodováním není žádný pevný řád a dost často ani výzkum, jedná se pouze o náhlý impuls, anebo rozmar, který je založený hlavně na vašich pocitech. Dost často signály takového obchodování měníte, jak se vám hodí, „bohužel“ takový způsob obchodování je hazard. Nemáte definovaný „okraj“ (hranici) vašeho obchodování, který je při obchodování nesmírně důležitý. Každý rozmar má šanci na to uspět, třeba i několikrát v řadě, štěstí vás ale vždy nakonec dožene. Obchodní plán dodá vašemu obchodování hranici. Pojďme se teď podívat, jak si takový můžete sami jednoduše vytvořit.

Z čeho se obchodní plán skládá?

Obchodní plán se skládá ze dvou hlavních sekcí: podmínek pro vstup a Money Managementu. Oba tyto aspekty musí pracovat spolu, aby vytvořili systém, který právě vám bude na míru sedět a vy tak nebudete mít sebemenší problémy ho dodržovat. Pravidla, která budete stále porušovat (nebo i ojediněle) jsou k ničemu. Proto předtím, než si je vytvoříte je potřeba projít „osobním testem“. Teprve v závislosti na jeho odpovědích a výsledcích si můžete vytvořit takový obchodní plán/systém, který bude pevný jako skála. Na co byste se měli sami sebe zeptat?

  • Na jakém trhu budu obchodovat? Zvolíte si obchodování akcií, komodit, indexů, anebo měnových párů? Všechny tyto trhy jsou sice spolu úzce spojeny, i tak je ale lepší se soustředit pouze jen na jeden trh, ve kterém se neustále budete zlepšovat. Nesnažte se naučit všechny trhy najednou, raději se naučte jeden pořádně.
  • Jaká jsou vaše časová omezení? Pokud během dne pracujete, tak intradenní obchodování pro vás bude náročné (ale ne nemožné). Možná pro vás ale bude lepší se zaměřit na obchodní strategie, u kterých se můžete soustředit na obchodování např. pouze ve večerních hodinách (méně časově náročné). Budete také studovat fundamentální zprávy? Kdy je budete pozorovat? Rozhodněte se, kdy se budete dívat po obchodech a kdy je opravdu budete uzavírat.
  • Jaká jsou vaše finanční omezení? Máte připravené finance přímo na obchodování, s kterými se nebudete bát obchodovat? Anebo peníze, s kterými obchodujete budete nutně potřebovat? Rozhodněte se předem kolik můžete investovat a podle toho vhodně zvolte svého binárního brokera.
  • Máte preferovaný time frame a určené vaše cíle? Tyto otázky se vám mohou zdát poněkud zvláštní, ale věřte, že jsou spolu obě úzce spojeny. Máte rádi obchodování, u kterého se dozvíte výsledek během pár minut, anebo raději obchodujete dlouhodobé obchody, které jsou podle vás spolehlivější. Při obchodování krátkodobých obchodů se váš kapitál bude neustále měnit, protože otevřete mnohem větší počet obchodů, máte rádi, když vidíte, jak každý den roste?
  • Máte stanoveny vaše obchodní cíle? Kolik chcete vydělat za týden, měsíc, rok…? Při jejich navrhování zůstávejte v reálných hodnotách, abyste měli opravdu šanci vaše cíle dosáhnout. Vždy si je přeci jen postupem času můžete změnit.

S odpověďmi na výše uvedené otázky na to jak a co budete obchodovat se můžeme přesunout na pravidla.
Vstupní pravidla nám říkají, kdy, jak a proč vstoupit do obchodu. Money management je jeden z nejdůležitějších aspektů při kontrolování rizik. Pokud vám tedy vaše vstupní pravidlo řekne, že byste mohli vytvořit obchod, ale váš money management s tím kvůli zvýšenému riziku nebude souhlasit, tak si raději počkejte na další spolehlivější signál.

Money management

Při vytváření obchodního plánu je nejlepší začít s pravidly vašeho money managamentu. Ten je postaven na základě vaší finanční situace. Potencionální zisková strategie, která je vytvořena pro větší objem peněz totiž nikdy nebude fungovat při obchodování s nízkým kapitálem. Strategie musí být na míru ušitá individuálním potřebám, prostředkům a obchodnímu stylu každého z nás. Začněte tedy tím, že si určitě, kolik přesně máte vyhrazeno peněz na obchodování.Tuto částku nesmíte nijak potřebovat a musíte s těmito penězi počítat jako, kdybyste je někam uložili a třeba už na ně nikdy už nesáhli. Pokud o nich tak dokážete uvažovat, tak jste na správné cestě.

Nyní se dostáváme do bodu, kdy si musíte určit kolik budete investovat do jednoho obchodu. Obecně se doporučuje do jednoho obchodu vkládat 1% vašeho celkového kapitálu. Pokud pak máte už vaši strategii ověřenou, tak můžete toto maximum zvýšit na 2%. V praxi to pak tedy vypadá tak, že pokud váš kapitál $1 000, tak byste měli investovat maximálně 10-20$ do jedné pozice.

pexels-photo-210990

Možná se vám zdá taková částka velmi malá, ale je to nejzodpovědnější způsob, jak můžete vůbec obchodovat. Pokud totiž prohrajete několik obchodů s 1-2% vašeho kapitálu, tak se nic hrozného neděje a stále budete schopni na trhu poměrně dlouho vydržet se zbytkem financí. V případě, že byste investovali ale např. 10%, tak můžete teoreticky vytvořit pouze 10 obchodů. Samozřejmě všechny určitě nebudou neziskové, ale vystavujete svůj kapitál extrémnímu risku, se kterým se nedokážete dlouho na trhu udržet. Za předpokladu, že se vám bude dařit a váš kapitál poroste, tak se budou zvyšovat i vaše investice. Protože 1% z $1 500 je přeci jen více, než 1% z $1 000. Váš procentuální risk ale zůstává vždy stejný bez ohledu na to, s jakým kapitálem zrovna obchodujete.

Co když ale zrovna vstoupíte do více obchodů najednou? Z jaké částky budete počítat výši vaší investice? Z peněz, kterými momentálně disponujete na účtu, anebo z částky kterou jste měli před vytvořením všech otevřených obchodů? I na tyto důležité otázky je potřeba si předem odpovědět, vyhnete se tak nepříjemným scénářům, které by mohli při vašem obchodování nastat. Bez ohledu na to s jakým kapitálem začnete obchodovat si pamatujte, že cílem money managementu je limitovat risk na minimum.

Jak vytvořit obchodní plán: podmínky pro vstup do obchodu

Jakmile víte váš maximální risk za jeden obchod, tak je na čase, abyste si vytvořili podmínky pro vytvoření obchodu.

Podmínky pro vstup důkladně nastiňují, co se přesně musí stát, abyste vytvořili obchod. Může se jednat o specifický pohyb ceny, grafové patterny, statistiky, indikátory a dosažení určitých hladin, anebo jakékoliv proměnné, které vás dostanou na správnou stranu trhu. Nezapomeňte do vašich vstupních podmínek přidat, jaké přesně tržní podmínky musí (nebo nesmí) zrovna na trhu být. Existují také situace, kdy stejný signál obchodovat nebudete? Uzavíráte obchody ihned, jakmile dostanete signál, anebo čekáte na dokončení svíčky, nebo několik minut, nebo třeba do konce dne? Jaký časový rámec sledujete H1, M5, M30? Samozřejmě si také zapisujte, jestli obchodujete opci nahoru (call), anebo dolů (put).

Položte si všechny tyto otázky a uveďte vaše odpovědi do vašeho detailního vstupního plánu. I přesto, že váš plán bude obsahovat dost otázek, které po každém obchodu budete muset vyplňovat, tak se ho snažte udělat co nejjednodušší a nejpřehlednější, abyste se v něm dobře vyznali a mohli s k němu vracet. Ostatně to je také jeden z hlavních principů celého obchodního plánu, abyste poznali, kdy jste udělali chyby a abyste věděli, jak je příště neudělat.

Kontrola vašeho obchodního plánu a jeho implementace do praxe

Pokud si vytvoříte nový obchodní plán, tak ho doporučuji nezavádět rovnou do praxe na reálném účtu, ale raději na jeho demo verzi. Jakmile si budete jisti, ze vám váš plán naprosto vyhovuje, tak ho můžete aplikovat i na reálný trh, ale do té doby raději ne. Přeci jen si v průběhu vašeho obchodování nejspíše uvědomíte, že jste přehlídli určité věci. Mohou tak nastat určité situace, kdy se budete ptát sami sebe, co jste měli udělat. Pokud se tak stane, tak je to jenom, protože ve vašem obchodním plánu je díra. Definujte, to co jste při prvotním vytváření plánu nevšimli, abyste věděli, jak takovou situaci řešit, jakmile se znovu objeví. Zpočátku používání nového plánu bude těch revizí nejspíše dost, výsledek ale bude stát za to.

Obchodní plán: Shrnutí

Obchodní plán vám pomůže objektivně obchodovat na trhu způsobem, který přesně vyhovuje vaší osobnosti a vaší finanční situaci. Popisuje vše, co se musí stát, abyste vytvořili obchod. Velmi snadno tak můžete potlačit vaše emoce při obchodování, protože vždy jednáte na základě stejných podnětu. Je také zásadní při zjišťování, kde jste při obchodování udělali chybu, protože si každý obchod poctivě zapisujete a přesně víte, co vás vedlo k jeho uzavření.

Michal

Autor: Michal

Obchoduji binární opce od začátku roku 2014 a za tu dobu jsem nasbíral spoustu zkušenosti. S návštěvníky tohoto webu se rád podělím o tipy a rady, které by jim mohli výrazně pomoci k úspěšnému tradingu. Pokud potřebujete poradit, nebojte se mi prosím napsat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

IQ Option nabízí aktuálně nejvyšší výnosy z binárních opcích na trhu.

Obchodovat zde lze už od vkladu 10$, min. obchod je pak od 1$.

Číst recenzi pro více informací

Copyright iBinarniOpce.cz 2016 | Šablona od Theme in Progress | Portál pracuje na Wordpressu | Díky patří také Ballicons | Designcontest Za použité ikonky | Freepik.com